معرفی کتاب آموزش بر پایه تفکر خلاق
آموزش بر پایه تفکر خلاق
شیوه های تفکر و خلاقیت در تدریس
جان کوان
مترجمین :
دکتر عباس زارعی
دکتر محسن نیازی - تهران : انتشارات سخنوران
خلاصه ازکتاب شیوه های تقکر خلاقیت در تدریس (جان کوان) متر جم دکترعباس زارعی این کتاب درباره تفکر وتامل در یادگیری نوشته شده است. که هدف آن ارایه ایدهای همکاران واساتید متناسب با شغل وحرفه آنهاست. این کتاب دریازده فصل ارایه گردیده که به طور خلاصه ودقیق به ارایه نظریه های ومفاهیم ذهنی اشاره گردید است در فصل اول کتاب ابتدا تعدادی پرسش طراحی شده.وسپش سعی گردیده که با تعدادی مثال مشخص و مجزا به آن پرسشها پاسخ داده می شود وسپس از هر دسته از مثالها یک یا دو و نتیجه گرفته و در پایان فصل اول با ارایه یک نظر متفاوت سعی گردیده تفکر وتامل دوباره ای راجع به مسایل ایجاد شود وبا در با در نظر گرفتن نقش وتا ثیر تامل وتفکر در توسعه توانایی های شناختی واجتماعی دانشجویان بحث را به پایان می رساند.
اما در فصل دوم کتاب که با چهار مثال شروع می شود به قرار زیر می باشد
1-تفکر در برخورد مو ثر با موانع یادگیری
2-تفکر در باره مجموعه ای از مسایل
3-تفکر در حل معماهای سخت
4-آموزس پایه برای دانشجویان رشته فناوری
نویسنده در هر یک از مثال ها با مشخص کردن آن پخش از فعالیت ها که دانشجویان را ملزم به تفکر می کند کار را به اتمام می رساند ونقطه نظریات فردی که مطالب این فصل را به طور نقادانه برسی می کند ارایه می شود.
در ارایه کتاب (فصل سوم) نقش تفکر در تعلیم و تربیت مورد برسی قرار می گیرد با ارایه مثال تعدادی از این مثالها موقعیتی را به تصویر می کشد که آنها فن آوری تفکر قابل ارایه بوده وتاثیر آن را بر یاد گیری افزایش می دهد ونتایج آموزشی را که به بهترین صورت از طریق کار برد تفکر به دست آمده نشان می دهد. همه آنها نشان می هند که تقکر نقش بسیار موثری در آموزش وتعلیم وتربیت دارد.
در فصل چهارم کتاب درباره تیورئهای موجود درباره تفکر پرداخته شد این الگو ها یا تئورها نحوه سازگاری تفکر با فرایند یادگیری را نشان داده وتوضیح می دهد ودر آخریک مدل ترکیبی را ارائه می دهد که سعی می کند نشان دهد در این موقعیتها برای یاددهی ویادگیری به منظور تهسیل یادگیری چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.در ادامه شیوه های برانگیختن تفکر مطرح گردیده که با تعریفی از تدریس که عبارتند است از خلق هدف دارموقعیث های است که فراگیران با انگیزو مشتاقانه چیزی را یاد بگیرند ودرآن زمینه پیشرفت کنند.وبا مپالهای به این سوال که چگونه می توان دانشجویان را به تفکر تشویق کرد و پاسخ می دهد.
در ادامه از تفکر تحلیلی سخن به میان آمده وشیوه های برنگیخین تفکر از طریق مختلف بیان گردید وتوضیح می دهد که چنانچه فعالیت ها و وظایف یادگیری درک شیود وتسلط بر آنها ایجاد شود فراگیران قادر به بیان کلی وتعمیم یافته چکیده مطلب می شود.اما وقتی که تسلط ایجاد نگردید .وبه خصوص شیوه کلی وفرایند کار درک نشده باشد.فراگیر یا حل کنندگان مسئله تمایل دارند این فعالیت را صرفا به عنوان یک چالش ویک مسئله خاص ببیند.ازطرق تفکر تحلیلی که بر کلیات متمرکزاست واین کلیات را به وجود می آورد می توان فراگیران را قادرکرد که یک تجربه خاص وموقتی به یک فهم ودرک کلی برسند واین امر توانایی کار کردن با مسایل متفاوتی از یک نوع ویژه همراه است .این کتاب همچنین اقتباس از شیوه از تدریس دیگران را مد نظر قرار داده واینکه چگونه می توان برای تدریس خود از شیوه های تدریس دیگران استفاده کرد. نویسنده اعتقاد دارد که تلفیق اصول زیربنایی با اهداف آموزشی مطلوب برای موقعیت های مناسب یاددهی ویادگیری یک چهار چوب وطراح آموزشی ایجاد خواهد کرد بحث این چهارچوب کلی از رشته ای که درآن اعمال می شود منتقل می باشد چون صرفا به مقوله نتایج مطلوب مرتبط می شود.وبه این دلیل معتقد است اگر اساتید اهداف یاد گیری مشترکی داشته ویا اگر در هنگام استفاده از این ایده ها اعمال کمی خلاقیت هم داشته با شد به طور معمول می توانند این چهارچوب ها را در رشته های خود به کار گیرند اگر چه ممکن است جزئیات هر مورد قابل انتقال نباشد.درپایان این کتاب نویسنده منابع وکتابهای را در باره تفکر خلاق درآموزش ونظریات گفته شده را مطرح می کند وبیان می کند که هدفم این است که پرسش های احتمالی اساتید مخاطب را پیش بینی کرده ومود بحث قرار دهیم واعتقاد دارد در ارتباط با فهم هر مفهومی اول لازم است با آن مفهوم در قا لب مثال های مواجهه شویم که این مثالها نقطه شروع یاد گیری را پایه ریزی می کنند وهر گونه تعمیم ذهنی را الزامی وهر گونه درک وتعریف مفاهیم زمانی معنادارو ممکن خواهد بود که با توجه مثالها ونمونه ها وکاربرد آنها یک درک مقدماتی برای آن ایجاد جواهد شد.ونویسنده در پایان حود را موظف داشته که تا آنجای که در توانش هست در موقع نگارش محتوای هر فصل پرسش مورد نظر را در ذهن داشته باشد و امید وار است پرسش های انتخاب کرده همان پرسشها ومشکلاتی باشند که ما هم داریم.
تهران : انتشارات سخنوران-09193616613
02166476306
============================
با سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیزم دكتر ابوالفضل بختیاری اینجانب علی رحمانی اسدآبادی از کارمندان دانشگاه پیام نور مرکز اسد آباد هستم بنده خلاصه ای از این کتاب را خواندم و خیلی جالب بود و استفاده لازم را بردم. کتاب آقای محسن پور ا نیز خوانده ام هم خدمت شما آنرا ایمیل خواهم کرد و هم در وبلاگ قرار خواهم داد. از زحمات جنابعالی سپاسگزارم موفقیت حضرتعالی را از خداوند متعال خواستارم.