فرهنگ مدرسه (school culture ) ---------- دکتر ابوالفضل بختياري
تغيير فرهنگ مدرسه: از راه پيشرفت کارکنان
فرهنگ آينده مدارس به طور حتم با شکل گيری و نحوه رشد سيستم های پيشرفت کارکنان ساخته می شود. برنامه ريزی بهتر آموزشی ، درک عميق مفهوم تکنولوژی نوين و آينده آن و شکل يافتن فرهنگ حرفه ای و اصيل آموزشی ، همه به گستردگی و توانايي برنامه های پيشرفت کارکنان مدارس بستگی دارد. به طورکلی ، کيفيت و کارآيي يک نهاد آموزشی تابع پيشرفت کارکنان آن است.
طرح پيشرفت کارکنان ، نيروی انسانی سيستم آموزشی را عامل اصلی در تغيير ماهيت آموزشی ، نقش و سطح کارکنان مدارس و روابط آنها با يکديگر می داند. اين کتاب با ساختار طرح پيشرفت کارکنان و نه با محتوای آن سرو کار دارد.
هدف اصلی کتاب ، "ايجاد تغيير در فرهنگ مدرسه با پيشرفت کارکنان" تغيير چشمگير (برنامه ريزی هايي برای پيشرفت کارکنان ، دستاوردهای دانش آموزان و فرهنگ مدرسه) در تمام سطوح آموزشی (ناحيه ، ساختمان مدرسه ، خود فرد ، و دانشگاه) است.
نياز اساسی سيستم آموزشی ، تغيير ساختار و تلاش هايي تحول آفرين در همه سطوح است. کتاب حاصر ضمن بررسی دوره ای تاريخ برنامه های پيشرفت و حمايت فکری و اخلاقی معلمان در ايالات متحده ، و بررسی جامعه کنونی مدارس ، تصوير روشن تری از راهبردهای پيشرفت کارکنان ارائه می دهد.
مجموعه مقالات نوشته شده توسط محققان و نويسندگان ASCD و ديگر متخصصان آموزشی در 4 بخش کتاب گنجانده شده است. فصول بخش اول ، ديدگاه های کلی تحقيقات مربوط به پيشرفت کارکنان را به تصوير می کشند. در فصل اول تمام سعی بر اين بوده است که تغيير فرهنگ مدارس به عنوان نياز و هدف نهايي پيشرفت کارکنان پذيرفته شود. فصل دو با توجه به شناخت ما از معلمان و دانش آموزان به بحث در زمينه پيشرفت کارکنان می پردازد. در فصل سوم ، نويسنده شخصيت معلم و جو اجتماعی مدارس را به همراه تاثيرات متقابل آنها در قالب مطالعه ای پيرامون تحقق برنامه های پيشرفت کارکنان مورد بررسی قرار می دهد.
در بخش دوم ، تغيير نقش مشارکت کنندگان در طرح پيشرفت کارکنان در آينده پيش بينی می شود. هر فصل لزوم اجرای تغييراتی در ابعاد مختلف سيستم آموزشی ازجمله مديريت ، ساختار مدرسه و دانشگاه ، روابط کارکنان در هر ناحيه ، سازمان دهی پيشرفت کارکنان و ... را مطرح می کند.
بخش سوم به تحليل برنامه های ملی انگليس ، ولز و استراليا می پردازد. مقالات اين بخش توسعه سيستم های آموزشی و تغييرات آتی آنها را در اين کشورها توصيف می کند.
بازديد از دو مدرسه بزرگ و سه مدرسه با ابعاد متوسط و روند فعاليت آنها ، فصل های بخش پايانی را تشکيل می دهند. اين پنج مدرسه به طور جدی درپی فراهم ساختن محيطی برای تغيير در امکان رشد معلمان و مديران هستند.
منبع :
http://ketabnama.blogfa.com/post-311.aspx
http://www.sanad.ir/translation/2/abstract2.htm#26
نوشته شده در شنبه بیست و دوم بهمن 1384ساعت 23:54 توسط ح.م.سروستاني
----------------------------------------------
فرهنگ و تغييرات جهانی
Culture and Global Change
تحقيق و مطالعه ابعاد فرهنگی روش های زندگی در رسيدن به ارزيابی های ارزشمند از فرآيندهای تغيير اهميت خاصی دارد. فهم فرهنگ در يک چارچوب وسيع ذهنی در تفسير مسائل مختلف در نظر مردمانی مختلف در فرهنگ ها و مکان های مختلف موثر و مفيد است. کتاب حاضر با مطالعه اهميت و معنای مباحث فرهنگی مردم مختلف در بخش های مختلف دنيای امروز خطرهای استفاده از مدل های ساده انگارانه برای فرهنگ و اتخاذ ديدگاه های فرهنگی جبرگرايانه را آشکار می کند. ازنظر نويسنده ، فصل های مختلف اين کتاب اعمال اجتماعی را بايد در بافت تغيير فرهنگی شناخت و کثرت ، پويايي و ارتباط فرهنگ ها تشخيص داد و آنها را محترم شمرد.
در اين کتاب موضوع فرهنگ به همراه نمودهای پرشمار آن به شکل نوين و جامعی به بحث گذارده می شود. بيست و پنج مقاله در هشت بخش ، کتاب حاضر را تشکيل می دهد. هر بخش ، موضوعی را در ارتباط با فرهنگ مورد مطالعه قرار می دهد.
سه فصل اول (بخش يک) آشکارا مباحث و پرسش هايی حول مفاهيم و روابط فرهنگ و پيشرفت را چه درطول زمان و چه در بستر امروزی مطرح و تحليل می کند.
در بخش دوم ، نمونه های خاصی از برخی موضوعات مطرح شده توسط "تاميلسن" بيان می شوند. در هر فصل از اين بخش خواننده مجبور می شود تا در مورد بافت و فرهنگ غير تجربی تجديد نظر کند. مقاله های بخش سوم نشان می دهند که چگونه بازنمايي ها و تجارت های فرهنگی بخشی از فهم ما از جهان پيرامون شده اند؛ و موضوعی محوری در روابط قدرت تلقی می شوند.
بخش چهارم شامل سه فصل است که هر کدام نمونه ای متفاوت از استفاده فرهنگ را به عنوان بافت تبيينی در يک شرايط مشخص نقد می کند.
بخش پنجم کتاب به رابطه بين فرهنگ و ايستادگی تکيه دارد و موضوعات مقاومت در ميان مردمان فقير جهان سوم و روش ها و عوامل مقاومت را در جوامع محلی پوشش می دهد.
مطالب بخش ششم پيرامون حقوق بشر و رابطه آن با فرهنگ است و ارتباط نزديکی با بخش پنجم دارد. سه فصل اين بخش سئوال هايي را درباره مفاهيم حقوق بشر در ذهن خواننده ايجاد می کنند و او را وامی دارند تا درباره گفتمان های حقوق بشر که آکنده از برداشت های غربی از معيارهای فرهنگی و اخلاقی است ، جدی تر فکر کند.
بخش هفتم سه فصل دارد که هر يک ابعاد گوناگون تعامل و تداخل فرهنگ ، دين ، سکولاريزم ، تجدد ، پيشرفت و هويت های سياسی را روشن می کند.
بخش پايانی کتاب به بررسی شکل های خاصی از محصولات و سرگرمی های فرهنگی می پردازد که جدای از جنبه تفريحی شان عرصه هايي را فراهم می کنند که قدرت و تغييرات جهانی در آنها موثر است.
منبع